Izglītība Projekti
Erasmus Annele Islande

Erasmus + KA1 projekta Nr.2019-1-LV01-KA101-060281 “Domā plašāk, dari vairāk” ietvaros mēs, divas Ropažu pirmsskolas izglītības iestādes “Annele” skolotājas, apmeklējām profesionālās pilnveides kursus “WELL-BEING AND STRESS MANAGEMENT” Islandē.

Viss sākās ar četru stundu garu lidojumu – koferi, testi, sertifikāti, atļaujas un, protams, apartamentu atrašanu un iekārtošanos mazajā, nedaudz vēsajā un mitrajā mājiņā.

Otrā diena – lietus, slapjš sniegs, lietus un slapjš sniegs – tā tas mijās visu dienu, tomēr paguvām izpētīt tuvējo apkārtni un ielūkoties interaktīvajās Islandes dabas izstādēs “Perlan” centrā.

Trešajā dienā devāmies iepazīt Reykjavikas centru.  Paverot acis plašāk, pamanījām līdzās esošos lielos, baltos milžus – kalnus. Izradās arī okeāns ir tepat blakus un tas veicināja izbrīnu, sajūsmu un prieku! Tāds skaistums un varenība vienuviet. Pēcpusdienā – pirmā kopīgā tikšanās un iepazīšanās ar kolēģiem no citām pasaules valstīm (Lietuvas, Vācijas, Slovākijas, Anglijas, Somijas, Čehijas, Austrijas, Spānijas, Portugāles un Horvātijas).

Pirmā lielā kursu diena bija pilna ar dažādām emocijām un iespaidiem - ar kolēģiem no citām valstīm apvienojāmies kopīgā vīzijā ar nosaukumu “Smart teachers play more”. Sākām ar vienkāršām rotaļām, kurās nepieciešams vien cilvēks un viņa izdoma, kam sekoja savu stipro pušu apzināšanās un spēja likt tās lietā. Spēles un rotaļas, kas palīdz mācīties - iejūtoties vismazāko cilvēkbērnu lomā, iepazinām krāsas un skaņas no bērnu skatupunkta, noslēdzot ar stāstiem, stāstīšanas metodiku un klusuma spēlēm.

Paralēli mācību dienām turpinājām arī pilsētas kultūrvēstures objektu apskati, kā arī atpūtinājām savus prātus un miesu ”Blue Lagoon Iceland”, kas ir ģeotermālais Spa Islandes dienvidrietumos un atrodas lavas laukā “Reykjanes” pussalā, ģeotermiskajai enerģijai labvēlīgā vietā, un to apgādā ar ūdeni, kas tiek izmantots tuvējā “Svartsengi” ģeotermālajā spēkstacijā.

Centrā “ON” ( ģeotermālās enerģijas izstādē) noskaidrojām, ka Islandes elektroenerģijas un centralizētās siltumapgādes vajadzības tiek nodrošinātas no atjaunojamajiem resursiem, (hidroelektrostacijām un ģeotermālajiem resursiem), apskatījām “Geysir” parku (karstie avoti ģeotermālajā apgabalā) un “Gullfoss” jeb “zelta ūdenskritumu”, kas ir viens no Islandes ikoniskākajiem un iemīļotākajiem ūdenskritumiem. Viesojāmies “Friðheimar” saimniecībā, kur audzē tomātus, no kuriem gatavo dažnedažādus ēdienus – zupas, maizi, saldējumu, alu u.c., un pasniedz turpat audzētavā starp tomātu stādiem iekārtotās pasēdētavās. Bija iespēja arī apskatīt izglītības iestādi “Helgafellsskóli” un noskaidrot, kā norit mācību process Islandē.

Apmācību kursu ietvaros diskutējām par saikni starp skolotāju, skolēnu, viņu ģimenēm un sabiedrību. Pārrunājam, kā holistiska, vienota un radoša pieeja var dot labumu visiem skolēniem, īpaši tiem, kuriem ir īpašas izglītības vajadzības. Protams, dalījāmies arī pieredzē - katra dalībvalsts prezentēja savu izglītības iestādi un deva iespēju praktizēt vienu aktivitāti, ko piekopj savā skolotāju ikdienā. Kursu noslēdzošajā dienā tika pabeigti iesāktie darbi un novadītas atlikušās prezentācijas. Sekoja “klusā stunda”, kuras laikā praktizējām jogu un apzinātību būt šeit un tagad. Savukārt dienas noslēgumā tika pasniegti “Smart teacher play more” diplomi.

Bet mūsu ceļojuma pēdējā  dienā cēlāmies agri un devāmies ielūkoties vēl neredzētos apvāršņos. Ar tūres autobusu braucām uz valsts dienvidiem. Diena bija bezgala brāzmaina ar vēja spēku 36km/sek, taču skaista un vājprātīgi interesanta. Pirmais pieturas punkts - “Skogafoss” ūdenskritums, kas ir viens no lielākajiem Islandes ūdenskritumiem, kura kritums ir aptuveni 60 metri un platums 25 metri. Milzīgs, spēcīgs un daiļš. Otra lielā pietura - “Black sand beach” – melnas smiltis un oļi, Atlantijas okeāna šalkojošie viļņi un “Reynisfjara” krāvumi. Nākamā apskates vieta “Sólheimajökull” - varenās “Mýrdalsjökull” ledāja pakāje, un noslēgumā  “Seljalandsfoss” ūdenskrituma šļakatas (tā ir daļa no “Seljalands” upes, kuras izcelsme ir vulkāna ledājā “Eyjafjallajökull”). Mājās nokļuvām pārgurušas, lietū un šļakatās izmērcētas, bet laimīgas.

Kopumā sajūtas ir brīnišķīgas, jo Islandē iegūtā pieredze ir tiešām bagātīga un interesanta ne tikai kā pedagogam, bet arī kā ceļotājam. Tā bija varena iespēja iepazīt pašam sevi no cita skatu punkta. No sirds iesakām ikvienam interesentam izmēģināt Erasmus+ sniegtās iespējas un nebaidīties piedzīvot dzīvi - domāt plašāk, darīt vairāk!  Ir ļoti vērtīgi “izkāpt” no savas komforta zonas. Paldies mūsu iedvesmotājai un projekta koordinatorei Daigai Hercbergai, paldies Erasmus+ un paldies kolēģiem visā pasaulē.